Monday, August 23, 2010

Pemain kriket dilarang guna Twitter, Facebook

ENGLAND: Pemain kriket England mungkin tidak dibenarkan menggunakan laman web sosial, Twitter dan Facebook.

Graeme Swann, James Anderson, Kevin Pietersen dan Steven Finn mempunyai jumlah pengikut yang ramai di laman Twitter dan menarik hampir 150,000 peminat.


Anderson dan Swann sering berlumba-lumba meningkatkan jumlah pengikut manakala Pietersen mula sering menghantar mesej sebelum keluar dari kediamannya.


Tetapi ketika pemain melihat aktiviti itu sebagai sesuatu yang tidak mengganggu selain menjalin hubungan baik dengan penaja, pengurusan pasukan pula mahu mereka menumpukan sepenuh perhatian kepada latihan bagi memantapkan persembahan.


Pengurus England percaya laman web sosial seperti Twitter boleh diguna sebagai tempat mendedahkan rahsia pasukan sekali gus bimbang ia menjadi bualan awam.


Sebelum ini, dua pemain Yorkshire, Tim Bresnan dan Azeem Rafiq didapati bersalah kerana mendedahkan masalah pasukan kepada umum menerusi Twitter.


Dalam kes Rafiq, pemain berusia 19 tahun itu digugur daripada pertemuan menentang Sri Lanka selepas memburukkan jurulatih, John Abrahams dan turut dikenakan denda oleh pasukannya.


Bagi pihak Twitter, Penasihat Persatuan Kriket Profesional tidak menghalang penggunaan laman web sosial seperti itu.


Bagaimanapun, pengurusan skuad England sambil disokong kapten pasukan, Andrew Strauss menambah satu peraturan dalam kontrak baru bagi musim 2010-11 yang menghalang pemain melayari laman web Twitter sepanjang terbabit dengan kem latihan pusat.


Kontrak itu turut menyebut jika mahu layak menandatangani kontrak bersama England, pemain perlu menjadi ahli kelab daerah sekali gus memaksa Pietersen mencari kediaman baru yang mempunyai kelab seumpama itu. - Agensi

No comments:

Post a Comment